Flag Ecuador

Ecuador & Galapagos Eilanden
2016

Ecuador 2016

Als we in de herfstvakantie van 2015 een wandeling maken op de Veluwe en de zomervakantie van 2016 ter sprake komt, vertelt Gina mij dat ze wel naar Peru zou willen. Ze wil "kleurtjes" zien, waarmee ze de kleurrijke mensen van de Andes en hun markthandel bedoelt. Zoiets zegt ze niet tegen dovemansoren. "Maar dan wil ik ook naar de Galapagos Eilanden", voeg ik eraan toe, "we zijn dan toch in de buurt!" De geopperde combinatie wordt in de kerstvakantie onderzocht en na een paar prijzige offertes verandert het plan in Ecuador en de Galapagos Eilanden.
We kiezen voor het eerst in vele jaren voor een groepsreis, die we boeken bij Djoser, waar Erik in 2015 naar volle tevredenheid mee naar Tanzania is geweest. We krijgen om meerdere redenen geen spijt van deze keuze en zo staan we op dinsdag 26 juli vroeg op en reizen af richting Schiphol voor een drie weken durend avontuur. We vliegen met KLM naar Quito, waar het reisverslag begint.

Naast de webversie van het reisverslag is er ook een fotoboek van deze mooie reis.
Klik op ONLINE-FOTOBOEK voor toegang tot het digitale fotoboek

Ecuador

Quito

De hoofdstad Quito ligt op 2850 meter hoogte in het Andesgebergte. De stad is langerekt, wel 70 kilometer, maar niet zo breed. Door Lonely Planet werd Quito eens de beste stad om te bezoeken genoemd, dus dat belooft veel. Wij zijn er twee nachten, dus hebben we een volle dag om Quito te verkennen.

Otavalo

Na Quito is Otavalo het volgende doel. Onderweg bezoeken we de krater van de vulkaan Puluhalua en het Musea de sitio Intiñan, dat precies op de evenaar ligt. Otavalo is bekend om zijn grote veemarkt, maar die is helaas alleen op zaterdag. De ponchomarkt blijkt een leuk alternatief. In de omgeving is genoeg te doen. We wandelen om de Laguna de Cuicocha, bezoeken Cotacachi en Peguche.

Yacumalodge

Vanuit Otavalo gaan we in oostelijke richting naar Tena vanwaar we de jungle ingaan naar San Pedro vanwaar we met de boot naar de Yacumalodge worden gebracht. Het worden een paar leuke dagen met een jungletocht, vogelskijken, een bezoekje aan een authentiek dorpje waar we de bekende en gevreesde larven te eten krijgen en een bezoek aan een opvangcentrum voor jungledieren. We dobberen met autobanden op de Rio Napo en sluiten af met een kampvuur. Tof!

Banos

Baños

Het reisdoel na het verblijf in de Yacumalodge is Baños. Dit toeristische plaatsje is vooral bekend om de vele outdooractiviteiten, die je er kan doen. Wij bezoeken een waterval, maken een ritje met de tarabita, bezoeken noodgedwongen een kliniek, gaan naar de dierentuin en maken een avondritje in een kermisauto met luide discomuziek om een blik te werpen op de vulkaan de Turungharua. Dat laatste valt in het water, beter gezegd verdwijnt in de mist.

Chimborazo

Naar de Chimborazo

Na het verblijf in Baños gaan we via een bezoek aan de vulkaan Chimborazo naar Riobamba. Onderweg bezoeken we nog een authentieke indianenmarkt van de Hooglandindianen. Het bezoek aan de vulkaan tot op 5000 meter en de afdaling per mountainbike is missschien wel het leukste onderdeel van de gehele reis.

Narez de Diablo

Van Riobamba naar de Narez de Diablo en Ingapirca

Vanuit Riobamba vertrekken we voor een lange dag richting Cuenca. Onderweg bezoeken we eerst de veemarkt in Riobamba, dan de oudste kerk van Ecuador, we reizen met de trein naar de Narez del Diablo en bezoeken de ruines van de Incazonnetempel Ingapirca. Het is wederom een erg leuke dag met een afwisselend programma.

Cuenca

Cuenca is een mooie en gezellige koloniale stad met een mooie kathedraal, leuke pleinen en gezellige restaurantjes. Vanuit Cuenca bezoeken we het nationale park El Cajas op 4000 m hoogte voor een wandeltochtje. Helaas is het druilerig weer, anders hadden we er veel vogels kunnen zien volgens de gids.

Guayaquil

De laatste dag op het vasteland brengen we door in Guayaquil, de grootste stad van Ecuador. Hoewel de stad bekend staat om zijn criminaliteit, hebben we hier niets van gemerkt. We bezoeken het stadspark met de landleguanen, struinen over de boulevard, beklimmen de vuurtoren en eten 's avonds in het restaurant van het vijfsterrenhotel. Na een heerlijke nachtrust maken we ons op voor het avontuur op de Galapagoseilanden.

Galapagoseilanden

San Cristobal

We vliegen naar San Cristobal op de Galapagoseilanden voor een zesdaags verblijf in deze archipel. Op San Cristobal zien we schildpadden, snorkelen we een paar maal en zien we veel fregatvogels en blauwvoetgenten. Op alle stranden, maar ook in de haventjes liggen zeeleeuwen en de Darwinvinken zijn ook overal. Het is één grote dierentuin lijkt het wel, zij het dat alle dieren gewoon in vrijheid leven hier.

Schildpad op Floreana

Isabela

We varen op donderdag 11 augustus via een tussenstop op Floreana naar Isabela. De vaartocht duurt een aantal uren waarop we weinig zien vanwege de grote snelheid waarmee we varen. De tussenstop op Floreana is wel leuk en eenmaal op Isabela aangeland, installeren we ons in het hotel waar we weer twee nachten zullen verblijven. Isabela is een leuk eiland, met een fijne sfeer en genoeg te doen.

Santa Cruz

Het laatste eiland dat we bezoeken op de Galápagoseilanden is Santa Cruz. Het ligt ruim twee uur varen van Isabela. We verblijven hier in de hoofdstad van de eilanden maar één nacht. We slaan het bezoek aan het Darwincentrum en de schildpaddenopvang deze keer over. De laatste middag laten we ons naar een strandje varen waar we na een korte wandeling in het zand ploffen en alleen nog wat rondkijken, dutten en proberen te lezen.

Voor geinteresseerden die wat minder tijd of geduld hebben, maar wel een snelle indruk willen krijgen van onze reis is er een aparte weg via de fotoimpressies met grote foto 's. Via de blauwe (voorwaarts) en rode buttons (terug) is deze route door de site apart te nemen. Onderaan elke fotoimpressie kan men via het keuzemenu terug naar het verslag voor een gedetailleerde beschrijving.